Urheiluharrastuksia lapsille

Urheiluharrastuksia lapsille

Meillä Suomessa nuorille ja lapsille on monenlaista mukavaa harrastusta tarjolla. Yksi tapa harrastaa on liikkuminen ja urheilu. Riittävä liikkuminen on lapselle tärkeää, ja monesti lapset innostuvat urheilemisesta ja oppivat näin monipuoliset liikuntataidot – ja saavat hyvät eväät urheilulliseen elämäntapaan, joka voi säilyä koko elämän ajan. Lapsen urheiluharrastus voi olla hieman leikinomaisempaa, omaehtoista liikkumista, ja näin usein onkin aivan pienten lasten ollessa kyseessä. Monesti vähän isommat lapset ja nuoret alkavat mennä ohjatun harjoittelun ja jopa kilpailemisen pariin, ja kun johonkin urheilulajiin panostetaan oikein kunnolla lapsesta asti, onkin seurauksena sitten maailmanmestareita ja olympiamitalisteja. Mutta vaikka näin korkealle ei tähdättäisikään, on liikunta hyväksi lapsen terveyden ja kehityksen kannalta. Mitä sitten kouluikäiset lapset harrastavat liikunnallisesti? Tietysti monenlaisia lajeja, mutta tarkastellaanpa lähemmin muutamaa liikuntaharrastuslajia, jotka ovat hyvin suosittuja ympäri maailmaa.

Jalkapallo

Urheiluharrastuksia lapsille
Urheiluharrastuksia lapsille

Jalkapallo on ehkä maailman suosituin ja seuratuin laji, eikä ihme. Lajina se on siitä mukava, että siihen ei tarvitse välttämättä uhrata valtavia rahasummia. Tarvitaan oikeastaan vain tarpeeksi monta innokasta lasta palloa potkimaan, sekä tietysti se pallo. Koska jalkapallo on joukkuelaji, se kehittää myös lasten ja nuorten yhteistyötaitoja. Pelaaminen parantaa hapenottokykyä ja näin pienentää esimerkiksi riskiä sydän-ja verisuonitauteihin; liikkuminen jalkapalloa pelatessa on monipuolisempaa, kuin vaikkapa lenkkeiltäessä. Ketteryys ja kestävyys lisääntyvät myös tämän lajin parissa. Jalkapallo on usein myös koko perheen harrastus, sillä vanhemmat ovat monesti aktiivisesti mukana huoltajan, tukijan ja kannustajan roolissa pelikentän laidalla. Alkuun pääseminen jalkapalloharrastuksessa on mahdollista kenelle tahansa lapselle ja nuorelle; kannattaa tarkkailla oman kuntansa ilmoituksia ja harrastusesitteitä ja kun uudet joukkueet aloittavat harjoittelemisen, ilmoittautua rohkeasti mukaan. Ja kannattaa muistaa, että jalkapalloa voi harrastaa ilman seurojakin; ei muuta kuin kavereista joukkue kasaan ja lähimmälle sopivalle alueelle pallon kanssa kikkailemaan!

Tanssi

Liikuntaharrastuksena tanssi on varsin suosittu, ja lajina se kehittää todella monipuolisesti motoriikkaa ja rytmiikkaa. Lapsi oppii ryhmätaitoja ja saa iloa liikkumishetkistä kavereiden kanssa. Niinkuin muissakin urheiluharrastuksissa, tanssissakin voi kehittyä ja jatkaa lajia aina kilpauralle asti, mutta varsinkin pienempien lasten ollessa kyseessä, pääpaino on usein vain mukavassa, iloisessa liikkumisessa. Esimerkiksi erään tanssiseuran ohjelmistossa on 1-3 -vuotiaille tarkoitettu Taaperotanssi, jossa lapsi tanssii ja leikkii aikuisen kanssa. Tenavatanssissa 3-4 -vuotiaille sitten jo harjoitellaan enemmän tasapainoa ja koordinointikykyä musiikillisten leikkien avulla, ja myös opitaan tekemään yhteistyötä. Kun siirrytään 5-6 -vuotiaisiin, aletaan painottaa rytmitajua ja kehonhallintaa, ja tutustutaan esimerkiksi balettiin ja showtanssiin. Junnutanssissa, joka on tarkoitettu 7-10 -vuotiaille, alkaa tuntirakenne painottua harjoitteluun ja tekniikkaan. Nyt tutustutaan jo lavatanssien, kuten cha chan ja valssin, askelkuvioihin. Teiniryhmässä, eli 10-16 -vuotiaissa, niitä lavatansseja jo tanssitaan sitten ihan koko kausi, vakiotansseista lattareihin. Tanssi on siis monipuolinen urheilullinen harrastus, joka sopii monenikäisille lapsille.

Uinti

Tässä on sitten liikuntaharrastus, jota voi harrastaa kirjaimellisesti vauvasta vaariin asti. Uinti on monipuolinen liikuntalaji, joka kehittää erityisesti aerobista kuntoa. Vauvauinti voidaan aloittaa jo 3 kuukauden ikäisen lapsen kanssa, ja siinä yhdessä perheen kanssa totutellaan lapsi veteen ja uimiseen leikin myötä. 3-6 -vuotiaille on omat uimakoulunsa, uimaseuroista ja -halleista riippuen, joissa tavoitteena on aluksi uimataito jossa pystyy uimaan 10 metriä. Yli 6-vuotiaana sitten jo aletaan harjoitella eri uintitekniikoita, ja pikku-uimari pääsee kokeilemaan myös taitouinnin tai uimahyppyjen alkeita. Uiminen on siis erinomaisen mukava liikuntaharrastus lapsille, ja sitä voi jatkaa todellakin läpi elämän. Kaikkein tärkeintä onkin löytää lapselle urheilullinen harrastus, joka on monipuolinen, lasta itseään kiinnostava ja iloa tuottava; silloin se antaa parhaan mahdollisuuden oppia uusia taitoja ja kykyjä, joista on hyötyä luotaessa oma, liikunnallinen elämäntapa.